maandag 21 juni 2021

De Bourgondiërs, Aartsvaders van de LAGE LANDEN - Bart Van Loo

De afgelopen weken baande ik me een weg doorheen De Bourgondiërs, een meesterwerk van de hand van Bart Van Loo. Van Loo schetst in meer dan 500 pagina's (wat het boek een mooi gewicht geeft van maar liefst 1040 g ;-)) op een ontzettend boeiende wijze hoe de Bourgondische hertogen de versnipperde Lage Landen tot één geheel smeedden. Tot de verbeelding sprekende figuren als Jan zonder Vrees, Filips de Goede, Maria van Bourgondië, Filips de Schone, Jeanne d'Arc, Jan Van Eyck, ... passeren de revue. Bart Van Loo weet ze als een volleerd psycholoog ten tonele te brengen zodat je als lezer écht kennis maakt met deze historische figuren, hun intrigerende maar ook gestoorde kantjes beter leert kennen. De sfeer van riddertoernooien, weelderige banketten, blijde intredes, Bourgondische pracht en praal kleuren de vele pagina's uit het boek.

En hoewel het boek veel concentratie en aandacht vraagt bij het lezen - ik moest meermaals heel wat pagina's herlezen ;-) - heeft het boek een immens grote aantrekkingskracht. Ik wilde steeds verder lezen, weten hoe er telkens weer een nieuwe stap in de geschiedenis wordt gezet. Niet zomaar een geschiedenis, maar wel "onze" geschiedenis van de Lage Landen. De Bourgondiërs mag van mij verplichte literatuur worden in het middelbaar onderwijs!

   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten